Finulig

Idag kan man säga att påsken har börjat. Även fast vi redan fuskat i min familj och hade påskmidda redan förra helgen.
Men påsk. Vad gör man då? Mer än att dom om har jobb är lediga och dom som går i skolan har lov.
Som påskmiddan, vad skiljer en påskmidda mot ett julbord? (Känns som att Lisa har svaret på de (eller mamma möjligtvis))
Vi hade köttbullar, jansons, ägg, sill och potatis. Skinkan hade vart där om den inte vart slut på Willys. Sverige är bra fantasifulla när de gäller traditioner. Istället för att klä en gran, som vi då gör vid jul, så klär vi ris, då de inte finns nått annat eftersom granen redan är tagen.
Fast vi dansar ju aldrig ut påsken som vi gör med julen, betyder de att de är påsk ända tills de blir midsommar?

Så nu har man vart på påskmidda, vad mer hör påsken till?
Jo, man målar ägg och letar ägg.
De har jag gjort idag. Jag har målat ägg, kanske inte på samma sätt som man gjorde när man va liten med vattenfärg och massa olika färger på kokta ägg. Men har istället, med en svart penna, målat äggen till en kyckling liknade varelse som säger olika saker. Så som, "Jag skulle ha blivit en kyckling", "Min mamma bor i bur" och "Kokar du vattnet!?". Lagt tillbaka alla ägg i kylen och nu är de bara att vänta på att någon inser att man ska äta ägg när de är påsk.
Egentligen skulle man smuggla tillbaka äggen till Willys. Skulle man hamna i Sala Allehanda då?

Och så va det de där med att leta ägg.
De har jag då inte gjort. Men jag har gömt en massa Kinder Egg lite överallt i Johans rum. Tror nog påsken kommer vara över innan han hittar alla. Kanske ska köpa nya och gömma igen, bara för att påsken varar ju ända fram till midsommar.

Men för att avsluta de hela.
Även fast din mamma bor i en bur, så kommer jag koka dig imorron så du omöjligt blir en kyckling!!



Kommentarer
Postat av: EvE

Haha! Det är bra gumman, var brutal mot de små icke-kyckligarna ;)

2009-04-11 @ 04:08:15
Postat av: Emelie

Mohahaha! Ja om man måste vara snäll till jul får man vara elak till påsk, tycker jag =)

2009-04-11 @ 17:57:07
Postat av: mamma

Åh! Vad fint.

2009-04-24 @ 09:37:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0