Nått att tänka på

Har tänkt en massa igen, inte så ovanligt :)
En vän till mig har blivit rånad på sitt jobb, absolut ingenting roligt med de, tvärtom! Men såg en kommentar som hon fått på Facebook angående detta som löd ungefär såhär:

"Men oddsen för att de skulle hända igen är ju rätt låga.."

Rätta mig om jag har fel men:
Låga odds = stor sannolikhet
Höga odds = liten sannolikhet

Visst ville nog personen väl, men kanske inte den snällaste kommentaren att ge till någon som precis blivit rånad. Kanske inte de mest upplyftande. Men kan ju hålla med om att de låter ju trevligare än att säga att "oddsen för att de skulle hända igen är ju rätt höga".
Eftersom att de lätt blir snurrigt så skulle nog jag ha sagt:

"Men vad är oddsen för att de skulle hända igen"

Då får man själv tänka vad oddsen skulle vara :)



Sen bara en till sak. Uttrycket "en öl, är ingen öl". Tar man en öl så blir de då ingen öl, alltså stryks den. Nästa öl man då tar lär ju bli nummer ett igen, eftersom den innan ströks, och en öl var ingen öl så alltså stryks den med, osv.
Slutsatsen blir alltså att man kan dricka hur många som helst utan att ha druckit en enda?

Kommentarer
Postat av: Martin

Förutsatt att man inte dricker de samtidigt, för då blir det två öl och två öl är ju en för mycket, vilket stämmer eftersom det inte hade varit någon öl om man bara druckit en...



Logiskt eller helt onödig kommentar?

2010-01-09 @ 03:02:22
Postat av: Emelie

Tänkte inte på att du dricker två öl samtidigt i mina beräkningar :)

2010-01-09 @ 16:25:26
URL: http://lattmjolk.blogg.se/
Postat av: Pappa

Eftersom det är så krångligt att räkna öl är det ju inte så konstigt att man alltid tappar räkningen.

2010-01-09 @ 16:45:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0